Kolejny pomyślny rok dla polskich stoczni

[multilanguage_switcher]

Raport: Realizacje polskich stoczni w latach 2015-2016 z perspektywą na 2017 rok:

obejmuje realizacje m.in. Stoczni Crist, Stoczni Remontowej SA.

Opracowanie: Adam Lech Janowski

***

W 2015 roku Gdańska Stocznia „Remontowa” SA przebudowała statek armatora Stena na metanol i realizowała przebudowy dwóch wież. Zainstalowała pliczki spalin tzw. scrubbery na 25 statkach i zadokowała na remonty przeszło 200 statków! Był to najlepszy w ciągu ostatnich dwudziestu lat rok w „Remontowa” SA.
 

***

„Remontowa” wykonuje także pełen zakres remontów dla statków wojskowych mogąc się pochwalić otrzymanymi, niezbędnymi do tego certyfikatami bezpieczeństwa, m.in. NATO SECRET i EU/EU SECRET.

Jednym z najbardziej zaawansowanych przedsięwzięć w Europie i zarazem jednym z najważniejszych osiągnięć „Remontowej” SA ubiegłego roku była przebudowa platformy FPF-1 odholowanej na pole naftowe i kondensatu gazu Stella w centrum Morza Północnego. Zamawiający – Ithaca Energy w lutym 2017 roku pomyślnie rozpoczął produkcję wydobycia i eksportu ropy naftowej. Niech liczby przemówią same za siebie. W ramach przebudowy:

Jednym z najbardziej zaawansowanych przedsięwzięć w Europie i zarazem jednym z najważniejszych osiągnięć „Remontowej” SA ubiegłego roku była przebudowa platformy FPF-1 odholowanej na pole naftowe i kondensatu gazu Stella w centrum Morza Północnego. Zamawiający – Ithaca Energy w lutym 2017 roku pomyślnie rozpoczął produkcję wydobycia i eksportu ropy naftowej. Niech liczby przemówią same za siebie. W ramach przebudowy:

    • zainstalowano 60 km rurociągów
    • położono 600 km kabli
    • zainstalowano 1500 ton nowego wyposażenia
    • w zrealizowany projekt w stoczni zaangażowano 26 000 pracowników
***
Z kolei gdyńska Stocznia Crist zrealizowała w 2016 roku budowę jednostki Heavy Lift Jack-Up Vessel „Zourite” dla VINCI Construction Grands Projets z Francji. A w lutym 2017 roku odbyło się wodowanie ekologicznego hybrydowego (diesel-elektryczny) promu o długości 96,35 m do transportu 90 pojazdów i maksymalnie 372 osób – barki typu Double-ended ferry dla fińskiego armatora – Finferries.

***

Zakontraktowany jest także kolejny wielofunkcyjny prom wyposażony w hybrydowy system napędu głównego, tym razem dla armatora Vegagerðin z Islandii – Islandzkiego Urzędu Transportu Drogowego. Kontrakt obejmuje budowę promu pasażersko-samochodowego dla maksymalnie 540 pasażerów o długości 69,38 m.

***

Ponadto Stocznia CRIST wybuduje jednostkę typu Life Fish Carrier o długości 75,7 m dla norweskiego armatora Artic Shipping. Ma ona służyć do transportu ryb z farm morskich do przetwórni na lądzie.

To już kolejny tego typu wielofunkcyjny statek z „rozwiązaniami kombi” – dynamicznego pozycjonowania, podobnego do stosowanych w jednostkach PSV w przemyśle naftowym. Automatycznie utrzymuje on właściwe położenie, kompensując balast.

Oprócz tego w 2015 roku Stocznia CRIST zrealizowała siedem projektów, w tym m.in. statki do obsługi offshore, górnictwa podmorskiego i jednostki wielozadaniowe.