Rozwój przemysłu okrętowego w Polsce

Autor: Adam Lech Janowski

Stocznie w Polsce działają bardzo prężnie, a sam rynek okrętowy w Polsce wygląda bardzo obiecująco. Polska bardzo dobrze wykorzystuje swój wielki potencjał produkcyjny i dobrą koniunkturę w branży okrętowej. Zamówienia do stoczni płyną od klientów z Europy Północnej, którzy mają bardzo duży potencjał i dużo zleceń na wszelkie jednostki m.in.: statki zaopatrujące platformy – PSV, kablowce – CLV, statki serwisowe do zróżnicowanej obsługi – MSV, wielozadaniowe statki wspomagające – MPSV, statki do pracy przy instalacjach offshore – ATHS, kontenerowce arktyczne, bardzo duże jednostki rybackie, promy rzeczne i promy pasażerskie, statki do obsługi farm wiatrowych, jednostki wojskowe zarówno nawodne jak i podwodne, statki do poszukiwania złóż ropy i gazu, czy bardzo skomplikowane i najbardziej zaawansowane technicznie jednostki do stawiania wiatraków, produkowane przez stocznię Crist. Rynek jest więc naprawdę duży i mocno rośnie w siłę.

Na placu spółki SOLTEC Services w Gdańsku budowane są 2 bloki okrętowe (250 ton) dla norweskiego klienta. W tle Stocznia Gdańsk. (fot. Paweł Matuszko)

Na placu spółki SOLTEC Services w Gdańsku budowane są 2 bloki okrętowe (250 ton) dla norweskiego klienta. W tle Stocznia Gdańsk, luty 2014 r. (fot. Paweł Matuszko)

Przynajmniej osiem firm w Gdańsku realizuje i ma obecnie podpisane kontrakty budowy konstrukcji stalowych statków i całych gotowych statków oraz remontów na okres od roku do trzech lat w przód.

Dla przykładu firma Soltec Services aktualnie wykonuje dwie arktyczne jednostki kontenerowe RAL 202. Kontrakt opiewa na niemal 1.000 ton. Do tego zakontraktowane na 2014 rok jest m.in. wykonanie sekcji arktycznego kontenerowca RAL 606 i sekcji okrętowych statków wycieczkowych oraz aluminiowych gondol wiatrakowych.

Z kolei stoczni Remontowa S.A. powierzono kolejną platformę wiertniczą, która szczęśliwie zadokowała w Gdańsku w grudniu 2013 r. Jest to jednostka mieszkalna i warsztatowa, pół-zanurzeniowa o nazwie „Safe Scandinavia” i poddawana jest tu modernizacji.

Analogicznie pod względem kontraktów wygląda sytuacja w stoczniach Gdyni, bardzo prężnie działających na rynku okrętowym.

Stocznia Vistal tylko w jednej ze swoich najnowszych hal o rozmiarach: 212 m długości, 62 m szerokości i 34 m wysokości usytuowanej bezpośrednio na Nabrzeżu Indyjskim od lutego 2014 r. realizuje cztery kontrakty dla segmentu offshore i marine oraz infrastruktury portowej: elementy platform wydobywczych dla kontrahentów z Norwegii i Wielkiej Brytanii, elementy statku PSV do obsługi platform wiertniczych dla kontrahenta z Norwegii, jak również konstrukcje dźwigów portowych dla portu w USA oraz infrastrukturę portową dla kontrahenta z Finlandii.

Z kolei gigantyczny moduł platformy wiertniczej o wadze 3.000 ton został pod koniec lutego br. przeładowany w Gdyni, na Nabrzeżu Dokowym. Został on wykonany dla norweskiej firmy Kvaerner Stord przez spółkę Crist Offshore. Platforma wydobywczo-procesowa stanie na polu naftowym Edvard Grieg, położonym na Morzu Północnym. Ponadto stocznia ta w grudniu 2013 r. przekazała armatorowi z Hiszpanii i Niemiec specjalistyczny statek hydrotechniczny „Vidar” o długości 140,5 m do budowy farm wiatrowych. Na jego pokładzie znalazło się także miejsce na lądowisko dla helikoptera.

Energomontaż-Północ Gdynia (EPG) realizuje kontrakt prefabrykacji i montażu konstrukcji rufowej dźwignicy bramowej. Ponadto przebudowuje i remontuje statek przeznaczony obecnie do prac związanych z zasypywaniem kabli i rurociągów na dnie morza. Po odpowiednich pracach kadłubowych statek będzie przystosowany do kompleksowego układania, podnoszenia, konserwacji i napraw kabli. Oprócz kontraktów marine EPG wykonał prefabrykację stalowej obudowy reaktora elektrowni atomowej w Olkiluoto, w Finlandii. Amerykańska firma Westinghouse Electric Company, należąca do japońskiej firmy Toshiba, uzgodniła z EPG w 2012 r. list intencyjny. Krok ten jest elementem przygotowań do ewentualnej budowy elektrowni jądrowych typu AP 1000 w Polsce. AP1000 jest lekko-wodnym reaktorem ciśnieniowym, w którym szeroko zastosowano pasywne systemy bezpieczeństwa. Porozumienie przewiduje, że Westinghouse i EPG, wspólnie zbadają możliwości produkcji podzespołów do modułów konstrukcyjnych i mechanicznych na potrzeby standardowej elektrowni AP1000.

W dniach 24-26 lutego 2014 r. na terenach Stoczni Remontowej „NAUTA” w Gdyni odbyła się pierwsza w tym roku operacja wodowania specjalistycznej jednostki o nazwie roboczej BO58 przeznaczonej do obsługi wież wiatrowych i platform wiertniczych oraz innych instalacji off-shore. Dzięki wyposażeniu jednostka będzie posiadać możliwość obsługi  sond i zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych. Należy również dodać, że jest to jednostka czysta ekologicznie wyposażona w oczyszczalnię ścieków, system katalizatorów na wydechu spalin, separator wód zaolejonych oraz system obróbki biologicznej wydawanych wód balastowych. Jednostka została zbudowana dla potrzeb holenderskiego klienta. Ponadto z początkiem roku stocznia podpisała kontrakt na budowę częściowo wyposażonego trawlera rybackiego dla duńskiego klienta.

Syndyk Stoczni Marynarki Wojennej także produkuje konstrukcje okrętowe. Wykonywany jest tam kompletny Okręt Patrolowy typu Ślązak. Gotowa jednostka ma być przekazana do służby Marynarce Wojennej RP w listopadzie 2016 r.

Odrodzenie rynku okrętowego następuje również w Szczecinie i Świnoujściu.

W firmie Finomar w Szczecinie wykonywana jest aktualnie prefabrykacja 14 sekcji dla kontenerowca arktycznego o łącznym tonażu 732 ton plus 239 ton w późniejszej realizacji.

Ponadto produkcję na potrzeby offshore planuje tam spółka Bilfinger Crist Offshore sp. z o.o. (BCO / KSO Offshore*). W 2013 r. spółka rozpoczęła budowę zakładu produkującego konstrukcje na potrzeby morskich farm wiatrowych na terenie wyspy Gryfia, na tzw. Ostrowie Brdowskim – w miejscu obiektów Szczecińskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”.

Z kolei dzięki atrakcyjnemu położeniu Morska Stocznia Remontowa Gryfia może stać się naturalnym zapleczem remontowym dla wielu statków obsługiwanych przez terminal promowy w Świnoujściu. MSR Gryfia wchodzi w skład Grupy MARS Shipyards & Offshore. Tworzą ją 4 spółki z sektora stoczniowego oraz produkcji offshore: wspomniana Morska Stocznia Remontowa Gryfia (Szczecin) i Stocznia Remontowa Nauta (Trójmiasto) oraz Energomontaż-Północ Gdynia (EPG) i Energop (Sochaczew).

W Świnoujściu stocznia Poltramp Yard w ubiegłym roku oddała 2 statki „pod klucz” – statek pasażerski i wielozadaniowy katamaran do obsługi farm rybnych, dokonała przebudów dużych statków oraz barek, i podpisała pięć kontraktów na nowe budowy. Dnia 15.01.2014 r. zwodowała Trimarana zbudowanego dla norweskiego armatora. W lutym br. trwają prace wyposażeniowe do wyprodukowanych dwóch kolejnych katamaranów.

***

*W skład BCO wchodzą niemiecka firma Bilfinger Ingenieurbau GmbH (Grupa kapitałowa Bilfinger), Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Mars i trójmiejska stocznia Crist S.A. Fundusz Inwestycyjny MARS posiada udziały w spółkach CRIST (29,63 proc.) oraz BCO (35,67 proc.). Fundusz Mars zarządzany jest przez MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych (MS TFI). Właścicielem 99,4% Certyfikatów Funduszu jest Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.