Czar zabytków – oldtimery na bogatym w historię toruńskim Podgórzu

„Czar zabytków”, Rynek Podgórski, Toruń, 12.09.2015 r.

Pomorska Fabryka Samochodów, Motorów i Maszyn braci Cierpiałkowskich produkująca części motoryzacyjne oraz Centrala Samochodów i Akcesorji M. Hartwig i S-ka wytwarzająca autobusy jeżdżące na trasie Toruń – Chełmża i Lipno-Włocławek to niektóre przykłady bogatej motoryzacyjnej historii Torunia. Przypomina o niej „Czar zabytków” zorganizowany na bogatym w historię toruńskim Podgórzu.

Original car old

Motorcycles Torun Poland great BMW R-71 M72 K750

Radziecki motocykl z kołyską – pierwowzór BMW R-71 – M72 – następca: K750

stary starodawny Motocykl Toruń

Zaprezentowane zostały m.in. przedwojenne i powojenne zabytki polskiej technicznej: kielecki SHL, WSK ze Świdnika, Romet z Bydgoszczy i inne motocykle. Nie zabrakło też stylowych Syren. Wystawiono także auta z byłego bloku komunistycznego: jugosławiańską Zastavę z byłych Zakładów Czerwonego Sztandaru, NRD-owskiego Trabanta, oznaczającego w języku niemieckim satelitę – na cześć pierwszego wystrzelenia sputnika w ZSRR w 1951 roku i podobnie wschodnio-niemieckiego Wartburga produkowanego w konglomeracie IFA – czyli w Zjednoczeniu Przemysłowym Zakładów Budowy Pojazdów, w dawnych zakładach BMW. Z tej unii przedsiębiorstw pod logotypem IFA pochodzi także prezentowany motocykl MZ.

white motor biały

MZ Trophy

Black old motor cycle czarny

Motocykl DKW. Wytwórnia DKW należała do koncernu Auto Union, produkującego m.in. samochody DKW, Trabant i Audi.

Słowa podziękowania należy złożyć organizatorom – Automobilklubowi Toruńskiemu, Towarzystwu Oldtimerowemu im. Braci Cierpiałkowskich oraz Domu Muz za dostarczenie garści pozytywnych wrażeń!